Bron: Barneveldse krant

Nieuwe sporthal voor Terschuur en Zwartebroek stap dichterbij

TERSCHUUR
De nieuwe sporthal op sportpark Overbeek in Terschuur moet aan de rechterzijde van de kleedkamers komen. Ook is het de bedoeling dat de korfbalvelden op hun huidige plek blijven liggen. Dit idee is het meest haalbaar voor de betrokken partijen. Het onderzoek kan nu verder.

Op de wensenlijst van inwoners van Terschuur en Zwartebroek staat een nieuwe sporthal met stip op één. De oude gymzaal aan de Sandersstraat is verouderd en moet vervangen worden. Plaatselijk Belang Terbroek en sportclubs als Terschuurse Boys en Revival willen echter liever een sporthal dan een kleinere gymzaal, omdat daar meer binnensporten mogelijk zijn. Zo is het een grote wens van ouders en jeugdleden van Revival om in de winter binnen te kunnen korfballen in eigen dorp.

GROTER EN DUURDER Maar een sporthal is groter, en daarmee duurder. De gemeente besloot twee jaar terug om te onderzoeken of de bouw van een sporthal realistisch is met het budget van een gymzaal. Nu ligt er een tussenrapportage en die krijgt de goedkeuring van burgemeester en wethouders. Hierdoor kan het onderzoek verder. Met dit besluit komt de bouw van een nieuwe sporthal in Terbroek weer een stap dichterbij.

Allereerst blijkt dat het mogelijk is om hier een sporthal te bouwen voor de kosten van een gymzaal. Dit is mede mogelijk vanwege eigen werkzaamheden, sponsoring en eigen exploitatie, staat in een persbericht.

HAALBAAR Het meest haalbaar blijkt een nieuwe sporthal aan de rechterzijde – dat is de oostzijde – van de kleedkamers. De korfbalvelden blijven dan op hun huidige locatie.

Om dit mogelijk te maken, moet het sportpark gedeeltelijk heringericht worden en dat kost, aldus de gemeente, ‘fors extra geld’. Zo moet één voetbalveld verplaatst worden. Maar die meerprijs is geen probleem. ,,Bij het besluit om dit onderzoek te vervolgen zijn deze extra kosten afgewogen tegen de extra maatschappelijke waarde die door het totale plan wordt bereikt’’, aldus het persbericht.

Het college neemt, nadat de resultaten bekend zijn, en dat is naar verwachting eind dit jaar, een definitief besluit over de realisatie van een sporthal. De gemeenteraad beslist uiteindelijk over de financiële middelen.

GROEIENDE GEMEENSCHAP Wethouder Mijntje Pluimers-Foeken is blij dat het onderzoek verder kan, ,,zodat we kunnen blijven werken aan een toekomstbestendige sportvoorziening voor onze groeiende gemeenschap.’’

Initiatiefnemers Terschuurse Boys, Revival en Plaatselijk Belang Zwartebroek-Terschuur laten gezamenlijk weten: ,,De wens voor een sporthal leeft al lang in Terbroek en met dit plan kunnen we in een grote sportieve en maatschappelijke behoefte voorzien. We gaan de komende tijd samen met gemeente en betrokkenen het onderzoek verder uitwerken en afronden.’’

ADDER ONDER HET GRAS Er zit overigens nog wel een adder onder het gras. De bouw van de nieuwe woonwijk De Eendracht en de scholen loopt vertraging op omdat er drie bezwaren zijn ingediend bij de Raad van State. Deze vertraging heeft ook invloed op de bouw van de mogelijke nieuwe sporthal. Reden hiervoor is dat basisschool De Zaaier eerst moet verhuizen voordat het sportpark heringericht kan worden.

door Jan Pieter Rottier