Bron: Barneveldse krant.

TERSCHUUR Met een thuiswedstrijd tegen Ados in het verschiet en een middenmootpositie op het veld in het achterhoofd, begint Bas Ringeling (16) morgenavond aan het zaalseizoen met Revival. Het broertje van de al eerder geïnterviewde Laura blikt vooruit. ,,Er zit een stijgende lijn in mijn spel.”

Jurre Jochemsen

Ringeling is de jongste speler in het keurkorps van trainer Albert Kuijsten. ,,Ik was zelfs vijftien toen ik er afgelopen zomer bij werd gevraagd door de coach. Dat had ik nooit verwacht”, zo zegt de eerstejaars student Bouwkunde aan het ROC in Amersfoort. ,,Het is wel grappig hoor, soms speel ik tegen korfballers die wel tien jaar of meer ouder zijn. Vanuit de B1 overkomen naar het eerste is niet niks.” Dat merkt hij op vele gebieden. ,,Pff, het gaat allemaal zoveel sneller en fysieker, dat is geen vergelijking met het team waar ik speelde, met de B-tjes speelden we namelijk in het laagste van het laagste, haha, in de vijfde klasse. Ja, dat kan je wel een verschilletje noemen.”

‘SCHOENEN UITDOEN’ Voorbije zomer was het dus zover voor Ringeling. ,,Ik mocht de nodige oefenpotjes meedoen met de selectie en op een gegeven moment werd het bekendgemaakt. Ik was mijn schoenen nog aan het uitdoen, toen de trainer vertelde dat ik er bij zat; ik had het zelf nog niet eens helemaal goed door. Maar natuurlijk vond ik het superleuk dat ik erbij werd gehaald, had het eigenlijk niet verwacht, omdat ik tenslotte uit de B-tjes kom.”

Wat voor speler is hij? ,,Poeh, dat is een goede vraag. Ik denk dat ik het van mijn inzicht en snelheid moet hebben. Ja, dat heb je of dat heb je niet en daar heeft leeftijd eigenlijk niet zo heel veel mee te maken. Maar ja, de liefde voor korfbal heb ik niet van een vreemde, mijn moeder Marion heeft hier ook heel lang gespeeld. Mijn vader André ook? Nee hoor, die speelde waterpolo in Utrecht. Mijn zus speelt zoals je weet wel, ook in het eerste dus. Wel leuk hoor, hoewel we niet in hetzelfde vak staan. Maar we hebben het regelmatig over de wedstrijden; in het begin was het wel een beetje gek om met Laura te spelen, maar inmiddels ben ik het wel gewend.” Hoe vindt de tiener het tot nu toe gaan bij de hoofdmacht? ,,Er zit zeker een stijgende lijn in dus dat is wel positief. Ik heb mijn plekje gevonden en ben echt onderdeel van het team. In het begin van het veldseizoen speelde ik vaak driekwart wedstrijd, nu maak ik vaak de hele wedstrijden vol dus dat is lekker. Ook scoren gaat steeds beter.”

Ringeling noemt het een geluk dat Revival zo’n kleine club is. ,,Daardoor kent bijna iedereen elkaar en heb ik ook al veel mensen gesproken voordat ik bij de selectie kwam. Fijn was ook dat ik eerder al met het tweede heb meegedaan en de hele groep bij elkaar werd gegooid in de voorbereiding waardoor ik sneller kon wennen. Ik ben dan ook goed opgenomen in de groep.”

BASIS Wat zijn tenslotte de ambities van club en speler? ,,We blijven hard werken en ik hoop veel in de basis te blijven en te winnen. Dan is het te hopen dat we zo hoog mogelijk eindigen.”