Of toch niet?

Dit seizoen zijn er enkele belangrijke veranderingen doorgevoerd in de competitie, zowel op het gebied van spelregels als reglementen. Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste aanpassingen:

1. Wijzigingen in de Spelregels

• Verantwoordelijkheid van de coach: Vanaf dit seizoen is het officieel vastgelegd in de spelregels dat de coach verantwoordelijk is voor het gedrag van iedereen die op de bank zit. Dit betekent dat de coach niet alleen verantwoordelijk is voor de spelers op het veld, maar ook voor de invallers, begeleiders, en andere personen op de bank.
  • Vrije worp: Een belangrijke wijziging betreft de procedure rondom de vrije worp. Vanaf dit seizoen mogen de aanvallers eerst positie kiezen bij een vrije worp. Zodra de vrije worp nemer de bal in handen heeft of kan nemen en de overige aanvallers zijn opgesteld, geeft de scheidsrechter het vier-secondensignaal. De verdedigers hebben dan nog vier seconden de tijd om zich op te stellen.

2. Reglementswijzigingen

Met ingang van het seizoen 2024-2025 worden er ook enkele belangrijke reglementswijzigingen ingevoerd, specifiek met betrekking tot speelgerechtigdheid:

• Speelgerechtigdheid: Dit nieuwe concept bepaalt in welke teams spelers mogen uitkomen tijdens competitiewedstrijden. De invoering van speelgerechtigdheid brengt verschillende veranderingen met zich mee:
    • Het oude reglement is volledig vervallen.
    • Voorafgaand aan de competitie is het niet langer nodig om een ploegopgave te doen in Sportlink Club.
    • Spelers krijgen vanaf seizoen 2024-2025 automatisch een ‘eigen team’ toegewezen op basis van de wedstrijden waarin ze spelen. Dit houdt in dat een speler niet meer in een lager team mag spelen zodra hij of zij in een bepaald team heeft gespeeld.
    • De oude term ‘algemeen reserve’ wordt afgeschaft.
    • Als een speler drie wedstrijden heeft gemist, zijn er geen aanvullende acties meer nodig bij het invullen van de opgave.
    • In het Digitaal Wedstrijdformulier (DWF) wordt voortaan automatisch aangegeven of de opstelling reglementair juist is.

Deze wijzigingen zorgen voor een modernisering en vereenvoudiging van de competitie, met duidelijke richtlijnen voor zowel spelers als coaches. Mochten er vragen zijn over een van deze dingen kun je bij Yuki (TC) terecht.

Wat nu al belangrijk is voor scheidsrechters en aanvoerders: vul alle namen van spelers en speelsters juist in, ook die van de wissels. Vul die wissels ook echt in in de KNKV app!

Technische Commissie

Ontdek meer van K.V. Revival

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.